Het Portugese tallship N.R.P. Sagres gleed woensdagavond elegant de IJhaven binnen
en kreeg van de sleepboten het laatste duwtje naar de kant. De Portugese marine
kocht dit schip in 1961. Sindsdien is de N.R.P. Sagres een opleidingsschip dat ook meedoet aan sailmanifestaties
en races. Met haar bijzondere zeilen met het Maltezer Kruis is zij op afstand
al herkenbaar.
Sagres vaart IJhaven binnen |
Laatste duwtje naar de kant |
Zitten de trossen goed vast? |
Sagres in het avondzonnetje |
Trainingsschip
De N.R.P. Sagres werd in 1937 gebouwd bij de werf Blohm & Voss in Hamburg voor de Duitse marine. Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip geconfis- queerd door de V.S. om in 1948 verkocht te worden aan Brazilië, waar het als trainingsschip diende tot 1960. Daarna werd het schip gebruikt als drijvende basis voor Braziliaanse patrouilleschepen, tot de Portugese Marine het schip kocht en herdoopte tot N.R.P. Sagres.
Zeevaartschool in Sagres
Sagres is een stad het uiterste zuidwest puntje van Portugal. Sagres ligt vlak bij de meest westelijke punt
van Europa, de Kaap van Sint Vincent. Hendrik de Zeevaarder (1394) startte er
een zeevaartschool, de Vila do Infante. Studenten leerden er kaartlezen, astronomie en navigeren. De bekendste
leerlingen van Hendriks' zeevaartschool waren Vasco da Gama, die de zeeweg
naar India ontdekte en Cabral Magellan die Brazilië ontdekte.
Hendrik de Zeevaarder belangrijk voor ontwikkeling Portugal
Hendrik de Zeevaarder belangrijk voor ontwikkeling Portugal
Door de onafgebroken inzet van Hendrik de
Zeevaarder (1394) en zijn aandacht voor nautische ontdekkingen ontwikkelde
Portugal zich tot een zeevarende natie met een groot aantal koloniën. Zo bevorderde hij de ontwikkeling van
verschillende scheepsrompen. Hij liet zijn kapiteins uitgebreide aantekeningen maken
en kompassen gebruiken om de kust van West-Afrika in kaart te brengen. Mede
door hem werden de Azoren en de Kaapverdische eilanden ontdekt. Een smet op
zijn blazoen is dat dit alles bekostigd werd door de slavenhandel.